KUNSTSKOLENS VÆRDIER

Hvad er Kragekær kunstskole for et sted?

Kunstskolen ligger langt ude på landet på Tåsinge i det sydfynske Øhav, i et nedlagt mejeri med højt til loftet og med naturen lige uden for døren, og hvor der er ro og fred til fordybelse.

Selve Kunstskolen begyndte i det stille med et enkelt malehold, og malerkurser i 2002.
Men nu er Kragekær Kunstskole efterhånden oppe omkring 75 – 100 kursister om måneden i vinterhalvåret og skolen har malerkurser som daghold, aftenhold , weekendkurser, flere af dem med dygtige gæstelærere, og ugesommerkurser.

Håndværk eller Kunst?

Fra begyndelsen har det været min intention at skabe et frirum, hvor jeg kunne undervise i de teknikker og den viden, jeg har samlet gennem de sidste mange år inden for alle de forskellige kunstneriske discipliner. Hvor det var muligt at lære maleri håndværket , og se og opleve kunst i en uhøjtidelig stemning, men hvor det faglige var det grundlæggende.

Der skulle være tid og rum til  den enkelte elev – men også et sted hvor man ikke automatisk bliver udråbt til kunstner, så snart man har købt nogle tuber maling og et lærred …

Hvad kan du få undervisning i ?

Jeg har kurser i stort set alle forskellige materialer, og har personlig erfaring indenfor det meste maling og tegning relateret.
Du kan bl.a. få male eller tegnekurser i oliemaling – akrylmaling – akvarel – tegning, med blyant, kridt og tusch. Desuden underviser og arbejder jeg også i forskellige kridt typer – såvel pastelkridt som akvarel og oliekridt.

På malerkurserne får du efter emne og behov, undervisning i farvelære,
perspektiv, billedsøgning, etc.  og får vist forskellige metoder og lærer at se og forstå billeder.

På alle malerkurserne får du desuden en større forståelse af former, farver,
og deres indbyrdes forbundethed.

Det gør din hverdag større,  hvad enten du maler eller går på udstillinger,
eller blot en tur i naturen.

Hvad for principper underviser jeg efter på malerkurserne?

Et af mine grundprincipper er, at det er umuligt udelukkende få noget ind gennem ørerne, som man bagefter skal se med øjnene og gøre med hænderne.